Het eerste Kinderhersenlab van Nederland is zaterdag 25 juni feestelijk geopend door het Erasmus MC Kinderhersencentrum. Het lab geeft meer zicht op de ontwikkeling van kinderen met aandoeningen aan het hoofd, hersenen en zintuigen. Doel is hen betere zorg op maat te geven.

In een paar uur tijd doorlopen kinderen in het lab een circuit met IQ, taal- en beweegtesten. Spelenderwijs meten de onderzoekers van alles, zoals motoriek en hersenactiviteit, maar ook de cognitieve vaardigheden. Zo verzamelt het ziekenhuis op een kindvriendelijke en gestructureerde manier ontzettend veel gegevens over aandoeningen van de hersens. Kinderen bezoeken het Kinderhersenlab meerdere keren totdat ze volwassenen zijn. Dit geeft onderzoekers een beter beeld van het ziektebeloop van hersenaandoeningen.

Wachtkamer en drie meetkamers

Voor de wachtkamer ontwikkelde MCW een applicatie waarmee kinderen met kleuren kunnen spelen. Het geeft ze wat afleiding voorafgaand aan de spannende testen. In het lab zijn in totaal drie kamers waar de kinderen getest worden.

De eerste kamer is licht en wit, naast een paar camera’s hangt er niets aan de muren. Kinderen maken in deze kamer de IQ-, spraak- en taaltesten.

In de tweede ruimte meten onderzoekers de sensorische vaardigheden. Hier worden de oren en ogen getest en wordt de hersenactiviteit gemeten met een EEG-apparaat. Via een speciaal haarnet met electroden meten onderzoekers de hersensignalen van kinderen. Door gebruik te maken van de nieuwste EEG-technieken kunnen ze duizenden hersenverbindingen analyseren.

Kinderen worden tijdens het EEG begeleid door hun zelfgekozen digitale avatar. MCW ontwierp in samenwerking met MMEK en de kinderraad van het Sophia Kinderziekenhuis 3 verschillende karakters - Wavy, Breeny en Neuro – die de kinderen in spelvorm begeleiden door de test. Tijdens de test vertelt de avatar wat ze moeten doen: rondkijken, ogen dicht, vingers bewegen, of een filmpje kijken. Hierdoor voelen kinderen zich tijdens het onderzoek meer op hun gemak.

De ‘motoriekkamer’ is de laatste kamer, een soort gymzaal met een hele lange loopmat vol sensoren. Aan het einde van de mat hangen grote tv-schermen waarop een bos, stad, heelal, onderwater- of minecraft wereld worden geprojecteerd. De kinderen wandelen in hun beleving zo een andere wereld in, terwijl de onderzoekers hun looppas analyseren. Samen met de Kinderadviesraad zijn de werelden bedacht en tot stand gekomen. Iedere wereld heeft een andere tekenstijl gekregen en zo is er voor ieder wat wils.

Ontwerp en realisatie: MMEK in samenwerking met Sophia Kinderziekenhuis 
AV en interactives: MCW / creative agency
Bouw: Flink
Fotografie: Levien Willemse
Bron: Eline Keur - Amazing Erasmus MC