In 1993 ontwikkelde MCW - toen nog LAVA genaamd - een van de eerste VR applicaties in Nederland over de impact van de geplande HSL voor Zevenbergschen Hoek, Prinsenbeek en Effen. Deze VR is recent in de archieven teruggevonden en opnieuw tot leven gebracht.

MCW was een van de pioniers op het gebied van VR. In 1993 opgericht als LAVA Virtual Reality experimenteerden we met de technologie. We voelden toen al aan dat VR nieuwe kansen zou creëren, de interactie met computers totaal zou veranderen. Maar toch heeft het 25 jaar geduurd voordat VR een enorme vlucht zou nemen.

Een van de eerste producties van MCW was het visualiseren van de impact van de aanleg van de Hoge Snelheidslijn voor Zevenbergschen Hoek, Prinsenbeek en Effen. Het doel was om de Rijksoverheid ervan te overtuigen dat er geld beschikbaar moest komen voor enkele spoortunnels op dit traject.

In opdracht van de Provincie Noord Brabant creëerden we in 1996 een 3D VR model, toen nog met de software Superscape, waarin de verschillende opties werden getoond.

De VR is compleet met een van de eerste VR-brillen, de Kaiser-electro-optics, getoond aan commissaris van de koningin Houben, aan gedeputeerde van Harten en de burgemeesters van Breda, Prinsenbeek en Zevenbergen.

Een van de eerste Kaiser-electro-optics VR brillen 

Het was voor Nederland de eerste keer dat VR-technologie werd ingezet in overheidscommunicatie.

De productie is teruggevonden door Luc Goderie, ontwerper en destijds vormgever bij Dagblad De Stem. Tijdens het festival Graphic Matters Breda geeft Luc in de vier talkshows een column over information superpower in Breda. In samenwerking met Stadsarchief Breda is Luc op zoek gegaan naar bijzondere documenten, ontwerpen of momenten van bijzondere informatie-overdracht. Naar aanleiding van een bericht in De Stem destijds is Luc op zoek gegaan naar de genoemde virtual reality. En met succes! Het complete model is teruggevonden en weer opnieuw toonbaar gemaakt.

Naast dat het bijzonder leuk is dat na 23 jaar pionieren dit project weer wordt ontdekt in de archieven, geeft het ook weer hoe wij naar VR-producties kijken. VR is altijd een hype geweest. 23 jaar geleden sprak het al tot de verbeelding als we een korrelig virtueel huisje binnen konden lopen. Een deel van ons werk bestond uit het adviseren en presenteren over VR en de ongekende mogelijkheden. Films als The Lawnmower Man en Disclosure versterkten de wens om een virtuele wereld te kunnen ervaren. Mondjesmaat kwamen de projecten los, in eerste instantie sterk gericht op architectuur en ruimtelijke vormgeving.

We voelden dat de technologie potentie had, maar het was enorm zoeken naar waar de toegevoegde waarde nu precies te halen viel.
In 23 jaar is er veel gebeurd. Natuurlijk wordt VR al lang en veelvuldig toegepast in hoogwaardige simulatoren. Maar vanaf het moment dat VR ook voor de consument beschikbaar werd, is er een enorme hype ontstaan.

Bij MCW zoeken we nog steeds naar projecten die een toegevoegde waarde hebben. De Rescue Experience die we voor Holmatro hebben gemaakt is zo’n voorbeeld. Of de Virtual Tomb Experience voor het Hong Kong Science Museum. VR-producties waarin we bezoekers iets laten ervaren wat op een andere manier nooit zou kunnen.